Asset Publisher Asset Publisher

«Back

Диво рукотворне

Останнім часом дедалі більше людей (і не лише фахівців) звертаються до народних традицій, звичаїв, ремесел. Та, напевно, чи не найбільшу увагу привертають до себе писанки — цей дивовижний заповіт наших далеких пращурів.

Писанка є частиною багатющої народної культури, а її втрата була б непоправна. Тому таке велике значення мають зусилля ен­тузіастів, які намагаються відтворити старовинні техніки розпису, традиційні узори й навіть склад барвників. Особливе місце на ниві відродження писанкарства належить заслуженим майстрам народ­ної творчості Оксані Білоус та Зої Сташук, котрі зуміли відтворити, реконструювати за каталогом "Опис колекції народних писанок" (з музею Катерини Скаржинської) малюнки автентичних писанок, зіб­раних у різних регіонах України. їхнє зібрання має умовну назву "2000 писанок з колекції Катерини Скаржинської".

Варто бодай коротко розповісти про цю унікальну збірку, оскіль­ки відродження її є не тільки значним досягненням майстрів, а й здобутком писанкарства. Ідея збирання належала дворянці Катери­ні Михайлівні Скаржинській, яка 1885 року відкрила у селі Круглику поблизу Лубен приватний музей. Збирачами творів були Федір Ка- мінський та Сергій Кульжинський. На 1899 рік набуток уже становив 2123 писанки з Харківської, Полтавської, Чернігівської, Київської, Херсонської, Бессарабської, Подільської, Волинської, Курської, Во­ронезької, Мінської, Гродненської, Люблінської, Варшавської, Уфімської губерній, Кубанської області. Етнографічний відділ музею 1899 року видав перший випуск каталогу "Описание коллекции на­родних писанок". В альбомі вміщено історико-етнографічний нарис про писанкарське мистецтво України, класифікацію та опис народ­них взірців, подано 33 кольорових та 12 чорно-білих таблиць з 2219 малюнками писанок. На жаль, майже всі "живі" експонати колекції музею К.Скаржинської було знищено під час громадянської та Ве­ликої Вітчизняної воєн. Отож, каталог став єдиним джерелом ін­формації про унікальне зібрання. Здавалося, відтворити cтаровинну колекцію вже неможливо.

Історія роботи над її відновленням тісно пов'язана з іменами заслужених майстрів народної творчості України Оксани Білоус та Зої Сташук і становленням їх як майстрів. їхні творчі пошуки — це і пошук України, і самих себе. Обидві жінки з теплотою згадують своїх бабусь: Зоя — бабусю ткалю, Оксана — бабусю ви­шивальницю, які стали для них уособленням єдності людини і дов­кілля, гармонії добра і краси, що до певної міри визначило само­свідомість майбутніх писанкарок.

— Оксано, люби всіх людей, і всі любитимуть тебе, — ці слова стали для Оксани непорушним законом. Бабуся Зінаїда Василівна Очкуренко зародила в ній любов до всього рукотворного — дівчина полюбила бабусині мережки, а згодом і сама прикипіла душею до вишивки.


— Я на чверть лемкиня, на чверть — бойкиня, наполовину — киянка.

Бо дід по матері — лемко, бабця — бойкиня, рід батька до шостого коліна — кияни, з дав­нім козацьким прізвищем — Оч­куренко. Мала знаменитого пра­діда: обіймав одну з найвищих судових посад у місті й у самому центрі мав свій розкішний сад. Один з бабусиних братів теж за­хоплювався писанками і збирав колекцію. Це пригадав батько, коли довідався про Оксанине вподобання. Може ця визначена самим родом спадкоємність і привела її до писанки. Оксана каже, що може доля так розпо­рядилася, аби вчепився в неї "вірус писанки" (за словами Зенона Елеїва). Адже гарно закін­чила біологічний факультет Київського педагогічного університе­ту — "п'ять років вивчала дягель лікарський!", могла б обрати і наукову діяльність, і викладацьку.

Побачила писанки в родині мистецтвознавця Михайла Ро­мановича Селівачова, згодом попросилася на уроки писанкар­ства до його дружини Наталії Федорівни в Дитячій академії при Київському політехнічному інституті. Це був початок 1992 року, час духовного піднесення, відродження національної свідо­мості. Згадує першу свою роботу — обрала 40 клинців.

— Я ж не думала, що буде так складно. Довго малювала, коли закін­чила — всіх сусідів кликала по­дивитись. І вже не спинялась. Кожна писанка стала відкрит­тям, кожна рисочка — експери­ментом. Восени 1992 року почу­ла по радіо про відкриття І з'їзду писанкарів — полетіла! Слухала доповіді, дивилась виставки. Відтоді кожну вільну хвилину проводитиме в бібліотеці, вив­чатиме Кульжинського, Таранушенка, Онищук... Взяла участь у ярмарку в Музеї народної архі­тектури та побуту України разом з учасниками з'їзду — її поміти­ли і запросили викладати дітям писанкарство в Палаці дітей та юнацтва. Ось тут і відбулась зустріч із Зоєю, яка стала визна­чальною для обох.


Батьків рід — зі Словенії, мамин — із Полтавщини. Зустрілись під час війни в Словенії, у партизанському за­гоні. Батько був командиром загону, а мати, насильно ви­везена з України, втекла до партизанів від австрійського бауера. Життя прожили у Макіївці на Донеччині — так склалася доля. Тут і народи­лася наша писанкарка. Бать­ко — гарний майстер — сам- один побудував такий дім, що вся околиця задивля­лася. Свою бабусю, батько­ву матір, Зоя вперше поба­чила в 10 років, коли відві­дала її у Словенії. Бабуся вміла робити геть усе, най­більше вразило, як вона ви­шивала фантастичні, неба­чені квіти, казкових тварин. Та найяскравіший спогад ди­тинства — поїздки до мами­ної тітки Марії Онищенко у село Просяниківку Кобеляць­кого району на Полтавщині. Бабуся Марія — відома тка­ля, до якої приїжджали вчи­тись із самої Решетилівки. Вона навчила Зою ткацького ремесла. — Завжди усміхалась і дозволяла ткати з нею, — згадує Зоя.

Назавжди запали в душу квіти на чорному тлі. їх по­тім дівчина малюватиме, ви­шиватиме, вирощуватиме в саду. Хотіла передати свій потяг до краси дітям. Тому й привела їх 1992 року до Ок­сани, прочитавши оголошен­ня про гурток писанкарства. Та коли побачила те диво, зрозуміла — це її покли­кання. Любов до писанки змусила змінити фах інже­нера з автоматики та елек­тромеханіки.


Тепер вони нерозлий-вода. За той час, що працюють ра­зом, майстрині взяли участь у ЗО профе­сійних художніх вис­тавках в Україні, Росії, Білорусії, Фран­ції, Німеччині, з них З персональні вистав­ки, на яких демонст­рували 2000 відтворених писанок України. Це і поз­начені пишним стилізованим ор­наментом київські взірці з коли­шнього передмістя Києва Шулявки — рожево-червоні на чор­ному тлі з жовтими закрутками ("Рачок", "Виноград", "П'явки"), писанки колишнього Радомиш­льського повіту з традиційним геометричним та геометризованим орнаментом ("Баклажечка", "Дубове листя", "Рожа в чобіт­ках", "Безконечник"), Східного Поділля, виконані в червоно-чорній гамі кольорів, із зобра­женням хреста із завитками — одного з найдавніших знаків, пов'язаних із символами Землі,

Сонця, твори Полтавщини — жовті, червоні, зелені, з світлим тлом, із "зірками", "сонечками", "грабельками", "косицями" і пи­санки багатьох-багатьох земель України. Окремі колекції придба­ли державні музеї Києва, Харко­ва, Донецька, Сум та численні приватні збирачі з України, Ні­меччини, Швейцарії, Франції, США, Аргентини.

У 1997 році майстрині відтво­рили нові зразки за виданням 1896 року "Писанки Галицької Волині" Мирона Кордуби, з альбома "Українська писанка Ераста Біняшівського, за збірником "Україно, Нене моя" (Київ,

1993), з альбома Зенона Елеїва (Нью-Йорк, 1994). Колекцію по­повнили писанки Західного По­ділля на чорному та червоному тлі із зображенням закруток, стилізованих гілок, листя, фігур, що несуть древній зміст — "Бе­региня", "Триніг", "Круторіг": бойківські — із солярною орна­ментикою, гуцульські з розмаїт­тям філігранно розроблених мо­тивів, а також зразками Закар­паття, Покуття, Полісся.

Окремо хочеться відзначити ще й тонкий смак наших майст­ринь, уміння оригінально офор­мити експозиції, тому так спо­добались їхні виставки в Музеї літератури, Палаці мистецтв "Український дім", 2000 року — у залі Національної спілки майст­рів народного мистецтва Укра­їни. Тут вдало поєднано фітоди­зайн, художнє лозоплетіння, ке­раміку. Особлива знахідка — глибокі подвійні рами, що до­зволяє викладати писанки у ви­гляді традиційних орнаментів, уникати пошкоджень і вільно пе­ревозити колекцію. А художниці мріють про створення у Києві постійно діючого музею писанки та творчої майстерні для опану­вання бажаючими цього мисте­цтва.

Майстриням важливо донес­ти до людей, що це послання через віки наших пращурів, кот­рі передають свій погляд на світ, таїну смерті та воскресіння, красу, свою любов, своє тепло, і ще — їх перестороги та щось таке, не знане, але охоронне. Шанобливо наголошують на обереговому значенні писанки. Що і досі виявляється в обрядо­вому використанні їх від грому, неврожаю. Мета майстринь — зберегти автентичне образо­творче мистецтво — писанкарство, берегти його невіддільність від побуту та буття традиційної вжиткової творчості. Обидві з благоговінням підходять до ор­наменту — вони порівнюють його з молитвою, де не можна змінювати слова. їм хочеться показати людям, що в цих зна­ках є "якась таємна інформація і насолода від того, що там щось є таке, чого ми не знаєм", викликати ставлення "як до чогось таємничо­го, дуже важливого, що має велике значення нерозкритого. Може час не прийшов, може й не прийде, але щоб людина просто навчилася бе­регти, побожно ставитися до того, що там зображено. Хочеться всім пояснити, що це дуже важливо, і не­даремне писанка зникла в радянські часи — наче сховалась" (з бесіди з О.Білоус).

Що більше пізнавали, заглиб­лювалися у вивчення писанки, то більше хотілося долучити до цього древнього мистецтва ши­рокий загал, особливо дітей. За роки роботи збагатилися неоці­ненним досвідом, виросли як педагоги-новатори, популяри­затори народної творчості. Яскравіше визначилася самобутня творча манера кожної художни­ці. Вони прагнуть розкрити таїну старовинних знаків, невтомно вивчають прадавні символи.

Писанкарки грунтовно вивчи­ли всі доступні наукові джерела, та найбільше враження на них, певно, справила праця Арієля Голана "Міф і символ". Головна концепція книги — це ідея поєд­нання в орнаментах кам'яних стел і малюнків, знайдених під час археологічних розкопок, двох основних начал — жіночого й чоловічого — з ідеєю відрод­ження, воскресіння життя. По­дібні орнаменти дослідниці не раз знаходили серед візерунків, зображених на писанках.

Підсумком багаторічної ро­боти Зої Сташук та Оксани Біло­ус став методичний посібник "Школа писанкарства" (К., 1998). Ця робота є основним навчальним посібником у дитя­чих студіях, школах різних об­ластей України, що вирізняється стрункістю викладу матеріалу, досконалою методикою. Пер­ший розділ "Символіка в писанкарстві" вводить у світ орнамент­них знаків, узагальнених до гра­фічної схеми, та їх осмислення у народних назвах орнаменту. Розділ "Як писати писанку" став класичним наочним каноном, на якому вчаться діти та дорослі у різних районах України. Цьому сприяли дохідливість, послідов­ність викладу, детальний опис процесу творення писанки, тех­нік розпису. Розділ "Тематичний план курсу писанкарства — для гурткової роботи" — то взірець для розробки планів, спрямова­них на пробудження інтересу у дітей до писанки через знайом­ство з віруваннями, обрядами, способами виготовлення при­крас із писанок.

У своїй роботі кожна з майст­ринь має власний творчий стиль, певні засади.

Оксана бачить своїм призна­ченням збереження традиційних орнаментів.

— Мені колись сказали: "Твоє покликання — зберігати". — От я й малюю так, щоб точно було, як в оригіналі. Як щось побачу гар­не, мені здається, треба його зберегти неодмінно. У дитинстві мріяла бути художником-реставратором.

Тому ретельності нанесення орнаменту надає першочергово­го значення.

Так само "побожно" ставить­ся до створеного народом і Зоя. Та глибоке знання предмета по­роджує в ній ще й бажання ство­рювати оригінальні писанки за мотивами трипільських узорів, дуже тактовно і фахово стилізу­ючи їх як народні витвори. Це, безумовно, збагачує й розвиває нову, сучасну гілку різноманітно­го, багатого й самобутнього мистецтва — писанкарства. Вперше трипільські мотиви май­стриня побачила у книзі амери­канки українського походження Анни Кміт і відчула до них вели­кий інтерес. Почала вивчати трипільські знахідки — і доля на­че сприяла: батьки однієї з її учениць Марії Відейко — знані археологи, що працюють над трипільською темою в історич­ному музеї. З розумінням нада­ли малюнки. Побачила багато писанкових знаків на малюнках трипільських ваз. Ці знаки Зоя поєднала у дивовижних компо­зиціях. ії твори відзначаються ніжним пастельним молочним тлом, кавово-чорними кольора­ми, особливими плавними лінія­ми, що несуть величезну духов­ну енергію. Авторці пощастило розробити оригінальні взірці, що відповідають задуманому, і яким притаманні традиційні знаки. Трипільські писанки Зої Сташук цікаві орнаментом, колоритом, традицією і сучасним звучанням.

Одне з основних завдань, що ставлять перед собою майстрині — це віднаходити нові зразки, вивчати традиційні осередки пи­санкарства в Україні. Але, на думку майстринь, писанка буде жити доти, доки вона буде при­сутня не лише в музеї чи на вис­тавці. Вона має увійти у контекст нашого сучасного життя.

Пані Оксана чотири роки вик­ладала писанкарство в універси­теті етнографам-фольклористам і має талановитих послідовників. Серед них Галина Іванець, Ольга Сахно, Любов Ктиторова, Тетяна Дудко, Світлана Зелінська та ба­гато інших талановитих і само­бутніх писанкарок. і вже багато років пані Зоя є керівником сту­дії писанкарства Київського па­лацу дітей та юнацтва — ця ро­бота стала теж її покликанням. Вона має справжній хист до спілкування з учнями. Май­стриня зачаровує, приворожує їх до прадавніх знаків-символів, навчає тонкої філігранної роботи з писальцем, накла­данню воску та фар­би. Мріє про ство­рення гуртків писан­карства у всіх райо­нах Києва, з власної ініціативи постійно проводить методичні заняття для праців­ників Будинків ди­тячої творчості. Ста­ла засновником та організатором місь­кого конкурсу дитя­чої творчості "Писанкова веселка", що став тради­ційним. її діяльність по залу­ченню дітей до відродження на­родних ремесел відзначена — вона є лауреатом професійного педагогічного конкурсу "Криш­талеве яблуко" серед керівників гуртків палацу.

Та найбільша радість майстриням-писанкаркам Оксані Біло­ус та Зої Сташук — що на Велик­день підуть діти зі своєю писан­кою, що не переривається нитка традицій.

Дивіться також писанки у крамниці ТОВ "Український Сувенір"